Як відкрити приватного підприємця в Україні

Стаття 42 Конституції нашої держави кожному громадянину гарантує право на ведення підприємницької діяльності та отримання від неї певного прибутку.Головне, щоб ця діяльність не була заборонена чинним законодавством, а також була належним чином оформлена.

Хто може бути приватним підприємцем?

Регулюється підприємницька діяльність Цивільним, Податковим та Господарським кодексами, а також законами та підзаконними актами. Саме громадянське законодавство відповідає на питання, хто може стати підприємцем. Для цього потрібно відповідати таким критеріям:

  • бути фізичною особою;
  • досягти 18 років (повноліття);
  • володіти повною дієздатністю;
  • не перебувати на службі в державних органах, органах прокуратури, СБУ та ін .;
  • пройти процедуру реєстрації як ПП.

Якщо особа відповідає перерахованим критерієм, а також не було рішення суду про позбавлення цієї особи права займатися тими чи іншими видами підприємницької діяльності, то воно отримує статус фізичної особи-підприємця після оформлення документів.

Процедура реєстрації ФОП

Реєстрація особи як підприємця відбувається за місцем його проживання, тобто за адресою, вказаною в паспорті цієї особи в графі «прописка». Проводять реєстрацію в державному органі, що реєструє — Укрдержреєстрі. Навіть якщо підприємницька діяльність буде проводитися в іншому місті, все одно орган Укрдержреєстру потрібно шукати у своєму — за місцем прописки.

Пакет документів, які необхідні для реєстрації, можна віднести держреєстратору самостійно або ж відправити їх поштою. Лист повинен бути замовним і містити опис всіх знаходяться в конверті паперів. При відправленні документів поштою важливо не забути засвідчити у нотаріуса підпис ФОП на реєстраційній карті.

Передбачено також відправлення документів в електронному вигляді. Для цього створено навіть особливий реєстраційний портал, що знаходиться за адресою rp.irc.gov.ua . На сайті є докладні інструкції подачі документів, тому проблем виникнути не повинно.

Якщо прийнято рішення подавати документи держреєстратору самостійно, то при собі обов’язково потрібно мати паспорт. Провести реєстрацію за довіреністю може і представник майбутнього НП. У довіреності обов’язково повинні бути вказівки на дані повноваження.

 Перелік документів для реєстрації ФОП

Щоб пройти держреєстрацію як підприємця, необхідно відповідно до статті 42 Закону, що регулює реєстрацію (Закон №755), представити у реєструючий орган такий пакет документів:

  1. Реєстраційна карта підприємця (так звана форма 10), заповнена належним чином. Форма цього документа була в 2011 році затверджена Мін’юстом і з тих пір не мінялася;
  1. Копія документа, яким підтверджена держреєстрація в реєстрі платників податків (не що інше, як копія довідки, в якій особі ідентифікаційний код). У паспорті може стояти відмітка про те, що особа є правомочним проводити платежі відповідно до серією і номером паспорта. У такому випадку копія даного документа не пред’являється, а особа звертається до реєструючого органу тільки особисто. Знадобиться копія сторінки паспорта з особливою відміткою;
  1. Якщо майбутній підприємець не досяг повноліття, але йому вже виповнилося 16 років і у нього є прагнення стати ФОП, то його можуть зареєструвати в якості підприємця при наявності в пакеті документів нотаріально завіреного документа про згоду його батьків / усиновителів / органів опіки на заняття їм такого роду діяльністю. Цей документ обов’язково надсилається поштою або ставиться держреєстратору особисто, навіть якщо всі інші документи відправлені на електронну пошту реєструючого органу.

Всі документ заповнюються державною мовою і приймаються госрегстратором згідно опису, прикладеної до них. Копія даної опису обов’язково повертається заявникові з проставленням дати прийняття даних документів на реєстрацію. Якщо паперу прийшли поштою, то копія опису повинна бути відправлена ​​у зворотному напрямку рекомендованим листом. Крім тих документів, які вказані в статті 42 Закону, інші не знадобляться і їх ніхто запитувати не в праві.

Коли можуть відмовити в реєстрації ФОП?

У держреєстратора є кілька підстав для того, щоб відмовити заявнику в реєстрації його як ФОП. Причини відмови регламентовані законодавством. Серед них:

  • порушення порядку подання документів, тобто подання їх не за місцем реєстрації особи;
  • порушення порядку оформлення документів. Документи подані не в повному обсязі або ж відомості, які фізособа вказало в реєстраційній картці, суперечать іншим документам, які подані для реєстрації;
  • законодавець обмежує можливість підприємництва для особи, яка подала документи на реєстрацію (наприклад, даний вид підприємництва потребує ліцензування або ж взагалі заборонений в державі, за рішенням суду особа позбавлена ​​права займатися даним видом підприємництва і т.д.);
  • в Єдиному реєстрі ФОП вже існує запис про те, що заявник є приватним підприємцем.

Якщо особі відмовлено в реєстрації як ФОП не обгрунтовано або ж пропущені терміни для такої відмови (наступний день з моменту отримання реєстратором документів від заявника), то воно може звернутися до суду і оскаржити дію держреєстратора. Якщо ж документи повернулися в строк, а в повідомленні про відмову зазначені його причини, то після усунення таких у орган реєстрації можна звертатися повторно без обмеження термінів (хоч на наступний день).

Терміни держреєстрації ФОП

Якщо документи, подані заявником, не містять помилок і у реєструючого органу немає причин для відмови в реєстрації, то не пізніше двох робочих днів після отримання особисто, поштою або в електронному вигляді документів держреєстратор повинен внести запис про проведення реєстрації. Запис виконується в Єдиному державному реєстрі, а дата здійснення цієї записи збігається з датою присвоєння статусу ФОП заявнику.

Підтверджується акт внесення даних особи-підприємця до реєстру шляхом видачі йому виписки з даного держреєстру. Ця виписка видається особисто або ж відправляється адресату поштою не пізніше дня, наступного за днем ​​отримання державним реєстратором даних про постановку ФОП на облік у податковій службі, статистики та ПФ. Повідомлення про реєстрацію ФОП в Єдиному держреєстрі відправляє в дані органи сам реєстратор, які також передає їм відомості з картки реєстрації ФОП. Робиться це для постановки особи на облік в держорганах.

Виписка з Єдиного держреєстру одночасно підтверджує статус ФОП, а також те, що особа узята на облік в органах статистики, державної фіскальної службі та пенсійному фонді як платника ЄСВ, а також податків і зборів. Раніше особі видавалося свідоцтво встановленого зразка, що підтверджує заняття їм підприємницькою діяльністю. Сьогодні досить виписки. Вирішувати питання про те, чи потрібно відкривати рахунок у банку або ж виготовляти печатку для посвідчення підпису на документах, буде підприємець самостійно.

Додаткові документи при реєстрації

При подачі документів для реєстрації як ФОП особа може стазу подати і заяву про сплату єдиного податку. Держреєстратор передає його в ГФС в електронному вигляді (скан копія), де розглядається така можливість і відомості про даний налогоплательщике вносяться до Реєстру платників, які сплачують єдиний податок.ФОП не обов’язково повинен подавати заяву про застосування спрощеної системи оподаткування держреєстратору. Ніхто не позбавляє його права звертатися в ГФС вже після того, як його статус ФОП підтверджений випискою з Єдиного держреєстру.

Щоб підприємець міг використовувати загальну систему оподаткування, йому не потрібно подавати в податкову або в органи додатково ніяких заяв. Головне, до того, як він почне заробляти за допомогою підприємництва перші доходи, він повинен зареєструвати в податковій службі Книгу обліку. У неї згодом регулярно вносяться відомості про доходи і витрати. При необхідності сплати ПДВ, під час держреєстрації як ФОП можна подати до реєструючого органу заяву про реєстрацію як платника податку на додану вартість. Таку заяву за типом заяви від платника єдиного податку, автоматично передається в ГФС.

Додати коментар

Загальна гілка коментування в російськомовній версії статті